Cesta na vrchol a pád
V 19. století role koně vrcholí-jeho užití se všestraně rozšířilo: koně zastávali kdejakou těžkou práci v armádě, zemědělství i rodícím se průmyslu - po celém světě. Koně obstarávali veškerou dopravu, nákladní i osobní. K těžkým formanským vozům, které převáželi zboží, přibyly i osobní dostavníky a kočáry. Panstvo dlouho cestovalo v sedle koně, nebo v kabince, s jejímiž nosítky běželi sluhové. Až kohosi v uherské vesnici Kocs napadlo přidělat ke kabince kola a povoz, nazvaný kočár, podle vsi, kdese zrodil byl na světě! vozku pojmenovali kočí. Jako obdoba kočáru se začaly houfně vyrábět i drožky a fiakry. Výroba si vynutila vznik nových řemesel, byly založeny věhlasné firmy. Honorace jezdila v přepychových výrobcích: jaký kočár, takový pán! Královské dvory a šlechta žádaly od hřebčínů sněhobílá spřežení, církevní hodnostáři naopak černé vraníky.
Proudy vozů ucpávaly silnice i uličky, musely být vyhlášeny přesné dopravní předpisy. Za čas zkusilo pár podnikavců postavit kočár na kolejnice: kola se nebořila, odpor se zmenšil,. koně začali tahat vygonky po první železniční trati. A co takhle zavést "koňku" i ve městech?
Koně zajišťovali veškerý poštovní styk. Ve městech roztáčeli kola obchodu a průmyslu.Za časného rána klapaly na dlažbě ulic podkovy mlékařských a pekařských koní, těžcí valaši rozváželi valníky s pivovarskými sudy, fůrami paliva nebo cihel, každé město mělo koně "stěhováky" a "popeláře" - žádná továrna se neobešla bez své stáje. Koně byli spouštěni i hluboko do šachet, aby tahali ve štolách hunty s vytěženým uhlím. Mnoho jich zůstalo v hlubinách zavaleno zřícenými stropy, a pokud k stáru některý vyfáral z věčné tmy, byl už stejně slepý....
Koně nesli policii do boje proti zločincům, nadále se šikovali hnáni na válečné fronty. Huláni, husaři, dragouni, kozáci...ti tvořili výkvět armád,ozdobu slavnostních přehlídek. Řeklo by se málem, že kůň vládl devatenáctému století. Ve službách člověku bezesporu dosáhl vrcholu. Ale právě tehdy nastal zlom, nadešel počátek jeho konce: historie se od koní odvrátila - kůň bude odsunut na okraj dějin.
A odsune ho obláček páry.....Obláček páry stlačen pístem ve válci vyvine netušenou sílu, která převedena ojnicí na kola dokáže uvést do pohybu vůz, a třeba i s tunovým nákladem. Člověk vynalezl parní stroj. Jiný vynálezce později zkonstruoval výbušný motor a namontoval ho do kočáru. Tak vznikl první automobil:( Technické vynálezi způsobili revoluční převrat: během několika desítek let převzaly práci v zemědělství, dopravu, zanky a letadla se staly rozhodující výzbrojí armád.. Vynálezy nahradili koně, technika ho nezadržitelně vytlačila.
Po tisíciletích ve službách člověka tu stál tento mlčenlivý otrok k nepotřebě. Byl to nevyhnutelný důsledek pokroku? Mohla za všechno technika? Pokrok a technika jsou přece dílem lidí! Byl to člověk, který málem odsoudil koně k smrti?
Lidé ale záhy pocítili, že technický pokrok je sice zbavil mnohé dřiny i hmotného nedostatku, že však poznamenal způsob jejich života také negativně. Tak došlo k poslední proměně funkce, kterou koně v životě lidí dosud plnili - na první, nejduležitější místo vstoupilo jejich poslání sportovní a společenské..
Takže toť zatim vše, je to moje slohovka do školy;)